Onze school werd geselecteerd om deel te nemen aan het nationale erfgoedproject Hoogtewerk, een artistiek project op jongerenmaat in het kader van Erfgoeddag 2019 waarin ambachten centraal staan. Het traject start met kennismakingsateliers in december en mondt uit in een toonmoment op 28 april 2019 tijdens Erfgoeddag.
Als thema kozen we voor Hoogtewerk om de principes van constructie, bouwen, verbinden, mentale uitdagingen te vertalen binnen een creatief erfgoedproject. Het traject is een absolute meerwaarde voor onze school want er liggen veel kansen om dit traject te koppelen aan het leerplan, maar het is ook een opportuniteit voor onze leerlingen om hun culturele bewustzijn te vergroten en artistieke kwaliteiten te verkennen. Ook brengt Hoogtewerk een boeiende en groepsdynamische dynamiek teweeg. Hoe zich dit vertaalt in het project met de jongeren is afhankelijk van de aanpak van de kunstenaar en de inbreng van de school. De discipline van de kunstenaar kan beeld zijn, fotografie, woord ... Het traject daagt de jongeren én de leerkrachten uit om hun grenzen te verleggen.
MUS-E Belgium kiest speciaal voor onze school een kunstenaar uit en samen met de erfgoedcel wordt er bekeken welke inspiratiebronnen er in de regio zijn. Dat zou een interessante stielman kunnen zijn of objecten uit een museum, interessante foto's uit het archief ... Die bronnen voeden het artistieke traject dat de kunstenaar begeleidt. Op zondag 28 april 2019, tijdens Erfgoeddag, krijgt het publiek het werkproces te zien. Hoogtewerk is een prachtige manier om ambacht te beleven in onze school en te tonen aan het brede publiek. Het is ook een kans om de vakmannen van morgen een forum te geven en hun trots op hun traject uit te dragen.
Copyrights: Karel Verhoeven