OKAN KTA Brugge staat voor
INDIVIDUELE TA(A)LENTONTWIKKELING.
INDIVIDUEEL
Elke leerling in OKAN krijgt een individueel traject en wordt door een gemotiveerd team van leerkrachten en coaches voorbereid op de overstap naar het regulier secundair- of volwassenenonderwijs. Individuele opvolging, begeleiding en ondersteuning voor elke leerling vormt daarbij steeds de basis.
TAALONTWIKKELING
Centraal in het OKAN-traject staat het aanleren van de Nederlandse taal. OKAN KTA Brugge heeft hiervoor een eigen curriculum ontwikkeld op basis van de ontwikkelingsdoelen Nederlands voor anderstalige nieuwkomers.
Tijdens de lessen taaltaak werken we doelgericht aan spreek- en schrijfopdrachten. De jongeren leren hiervoor de nodige woordenschat en ontdekken de doelopdrachten aan de hand van lees- en luisteroefeningen. Ondersteunend op hun taaltaken sleutelen we aan de taalstructurele en -systematische kennis in de lessen taalinzicht.
Tijdens de taallabo’s versterken we de spreek- en schrijfvaardigheid met extra aandacht voor het technische aspect en met de lessen actua zetten we in op de receptieve vaardigheden luisteren/kijken en lezen. De rode draad hierbij is het inoefenen van de nodige taalleerstrategieën.
Jongeren die nog niet kunnen lezen of schrijven in het Latijnse alfabet volgen een voortraject in onze alfaklas.
TALENTONTWIKKELING
Naast taal hebben we ook aandacht voor algemene doelen op vlak van gecijferdheid, leren leren, ICT, sport en expressie, zowel in aparte vakken als tijdens de taallessen. In PADA focussen we projectmatig op integratie, tijd, ruimte, techniek en gezondheid. Hierbij gaan we op zoek naar wat best aansluit bij de capaciteiten, interesses en talenten van leerlingen. Die talenten vormen steeds een belangrijke basis in ons oriëntatietraject naar een vervolgopleiding.