Het had een fijn galamoment met netwerkmogelijkheden tussen publieke instanties moeten worden, maar daar is 2020 het jaar niet voor. Dus werden de Publica Awards dit jaar digitaal uitgereikt. Iets minder bruisend dus, maar even deugddoend, vinden ze bij BuSo De Passer die brons won. De school diende een kandidaatsdossier in binnen de categorie Technologie met een project waarbij virtual reality wordt ingezet om opleidingen en werkvloeren dichter bij elkaar te brengen. Voor dit project werken twee scholen van scholengroep impact samen, want ook KTA Brugge zet in op technologische innovatie met VR. Beide Brugse scholen zijn dan ook blij met de bronzen erkenning.
De Publica Award ‘Technology’ beloont initiatieven in de publieke sector die het best inspelen op snelle veranderingen, technologische ontwikkelingen en nieuwe communicatiemogelijkheden. Met de steun van InnoVET (Departement Onderwijs) rolden BuSO De Passer/KTA Brugge de voorbije twee schooljaren een project uit waarbij het onderwijs en de arbeidsmarkt samen aan de slag gaan met de innovaties van morgen.
Door virtual reality toe te passen binnen het bijzonder en binnen het inclusief onderwijs - specifiek voor leerlingen met autisme – ligt de focus op het leren werken in een veilige omgeving via nieuwe technologieën. Leerkrachten ontwikkelden in eerste instantie coachende vaardigheden die hen in staat stellen de juiste competenties te ontwikkelen om te groeien in een wereld gekenmerkt door verandering.
Leren en werken schuiven dichter naar elkaar toe.
Dagmar Warlop, beleidsmedewerker van BuSo De Passer en indiener van het project: ‘Voor de leerlingen betekent de inzet van VR dat ze op verschillende disciplines de echte ervaring kunnen uitstellen en zich binnen de veilige schoolcontext beter kunnen voorbereiden op de toekomstgerichte arbeidsmarkt. Zowel leerkracht als leerling leren binnen dit gegeven omgaan met de nieuwste technologieën en innovatie.’
De bedrijven waarmee de scholen samenwerken kunnen dan weer veel gerichter inspelen op de specifieke vaardigheden en noden die door hun toekomstige werkkrachten geoefend moeten worden. ‘Zo kan kennis circuleren tussen bedrijven en scholen en worden overgangen tussen school en bedrijf vloeiender’, aldus Dagmar Warlop.
De toepassingen focussen in eerste instantie op mechanica omdat dit vakgebied grote risico’s heeft op arbeidsongevallen en voor de leerlingen en leerkrachten dus de grootste uitdaging vormt om mee aan de slag te gaan. Een virtual werk-leeromgeving gaat veel verder dan een traditionele stage. Het is een combinatie van theorie en praktijk, waarin studenten het geleerde meteen kunnen toepassen.
Twee Brugse impactscholen zitten in het brons
Dit project wordt een samenwerking over de twee scholen heen, waarbij de expertise van het KTA als grootste technische gemeenschapsschool in Vlaanderen en die van De Passer als expert bijzonder onderwijs voor jongeren met autisme gedeeld wordt met het samenwerkend bedrijf en zorgt voor een kruisbestuiving van kennis en ervaring. Leerkrachten leren van elkaar onderling en van het bedrijf, leerlingen leren van leerkrachten en leerlingen. De samenwerking met partner Didakta, expert in innovatieve technologieën voor leerkrachten/scholen, is een meerwaarde door de inbreng van knowhow op het vlak van VR-toepassingen.